Виставка –конференція «Холодна Логістика 2016»

Інформаційна компанія «Інфоіндустрія» в партнерстві з Українським проектом бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP, якій реалізується асоціацією МЕDA за фінансової підтримки Міністерства міжнародних справ Канади (Global Affairs Kanada), а також при за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України проводили 4-5 серпня виставку –конференцію «Холодна Логістика 2016» у м. Одеса.

 

Основним завданням конференції було надати експертну підтримку малим та середнім підприємствам виробникам плодоовочевої подукції, як приватним так і комерційним, в сфері холодної логістики та ознайомити інших учасників (транспортних компаній, операторів холодних складів, експедиторів, сертифікаційні та інжинірингові компанії, консолідаторів/агрегаторів агропродукції, з технологіями та стандартами холодної логістики, що розвиваються в рамках світових тенденцій бізнесу. Ознайомлення несе основну задачу у здійсненні існуючих та перспективних технологій в умовах українських реалій для сфери розвитку плодоовочевого бізнесу в Україні. Холодна логістика повинна сприйматись як локомотив змін, а не похідна існуючої торгівельної практики, а передовий досвід іноземних учасників ринку холодної логістики відіграє роль базової моделі для реалізації її в Україні.

 

В рамках конференції обговорювались перспективи для будівництва успішної холодної логістики з урахуванням можливостей малих та середніх підприємств з існуючими ринковими проблемами.

 

Керівництво UHBDP готово профінансувати проекти холодного ланцюга, тобто надати співфінансування проектам які не на стадії ідеї, а уже найшли втілення.

 

Що ж собою являє «холодна логістика»? Це сучасна технологія яка використовується всіма розвиненими країнами не один десяток років, ці технології існували і за часів радянського союзу однак не в повній формі, у вигляді складів для зберігання яблук, капусти і т.д. Однак сучасна холодна логістика передбачає деякі елементи нехтування якими унеможливлює донесення плодовоовочевої продукції до споживача у стані «щойно з поля». Так на початковому етапі плодоовочева продукція впродовж часу повинна бути охолоджена/відбирання тепла до температури від 0 до +4 С, ця процедура необхідна для зупинення в рослині ростових процесів, уповільнення процесу дихання та введення у стан спокою. На наступному етапі продукція надходить в так звані «пакувальні будинки» де відбувається її сортування, вибраковування, пакування. В подальшому вона закладається на зберігання у холодильники де підтримується температура +4С, і звідки відбувається її відвантаження споживачам. Так на прикладі малини якщо упродовж часу почати відбирати тепло (цей процес взалежності від потужності устаткування може тривати в 4 до 16 годин), тобто опустити температуру з +25+30 С до +4 С., це дасть можливість зберігати 5 діб. Кожен наступний час призводить до зменшення терміну зберігання. І тому термін зберігання малина яка приїздить на Одеський Привоз одна доба максимум, в подальшому вона вкривається пліснявою.

 

На сьогодні в Києві побудовано сучасний логістичний центр який здатен приймати до 300 тон продукції за добу та відвантажувати на мережі супермаркетів. На підприємстві її охолоджують, фасують, тобто доводять до споживчої якості. Однак як зауважив власник з продукцією яка приїздить від з наших ланів не хоче працювати ні один супермаркет.

 

І причин тут декілька: одна у відсутності ланцюга охолодження; друга у порушенні технології вирощування, збирання, відвантаження, транспортування.

 

Як що узяти для прикладу борщовий набір морква, картопля, буряк – на полі працівники пакують всю продукцію у мішки, куди потрапляє некондеційна продукція деформована і т.д. тобто перший та другий сорт, брак у перемішку. А чи захоче споживач який прийшов у супермаркет стояти та перебирати її авжеж ні. То чому б виробнику не перебирати її на підприємстві та відправляти перший сорт на торгівельні мережі, другий сорт на переробку, брак у смітник навіщо витрачати кошти на його транспортування.

 

Інколи торгівельні мережі працюють з продукцією з поля через відсутність альтернативи, однак ця ціна не влаштовує виробника і він обурюється що його дурять. Однак якщо розібратись як формує мережа ціну на одиницю продукції стає зрозумілим чому ціна не влаштовує виробника, якщо умовно взяти ціну за одиницю продукції 10 грн.: 2 гривні, або 20% мережі одразу закладають на те що продукціє пропаде, ще 2 гривні, або 20% націнка мережі. І тому виробник побачивши ціну у мережі запитує чому мене не дають більше 6 грн. за одиницю продукції, тоді як її ціна у мережі 10 грн.

 

Виробники повинні переходити на технології за якими працюють у всьому світі, та торгівельні мережі на брак відкидають до 3% (тому що сортування, охолодження, пакування, фасування, доведення до кондицій іде в господарстві).

 

І поки ми не запровадимо в господарствах елементи холодної логістики не варто розраховувати на адекватну ціну на свою продукцію. І доти буде заполоняти наші прилавки іноземна продукція з країн в яких запроваджені та працюють сучасні технології.

 

Україна має два шляхи розвитку: іти Європейським шляхом де дрібнотоварні виробники та фермери об’єднались у кооперативи та збудували охолоджувальні комплекси, сортувальні дома та холодильники і на пряму працюють з торгівельними мережами. Або піти казахським – де транснаціональні корпорації вибудували всі елементи холодної логістики, і пропонують фіксовану ціну за одиницю продукції, а виробники перетворились на найманих працівників, мають право власності на землю, приймають участь у процесі виробництва. Однак не здатні впливати на формування ціни та отримувати прибутки з доданої вартості.

 

Ось саме з метою сформувати в Україні маркетингового ланцюга плодоовочевої продукції запущено проект UHBDP що слугуватиме розвитку сучасного аграрного ринку. Проект працюватиме до 2021 року. В рамках проекту постійно проводяться семінари, конференції, тренінги на різні теми пов’язані з плодоовочевою продукцією. Кодимська райдержадміністрація приймає заявки на участь у таких заходах усіх бажаючих дрібнотоварних виробників, фермерів. Можливо подати заявку для проведення семінару з важливих, проблемних для виробника питань. Проектом будуть підібрані спікери та проведений семінар або в районі, або в м. Одесі чи містах дії проекту (Миколаїв, Херсон, Запоріжжя). Для довідок телефонуйте (04867)26219.


Презентація з конференції за посиланням:

https://yadi.sk/d/wA4MehUmu4ysn

https://yadi.sk/d/dWBM7YZmu4y8m